مشترک شوید و مطالب را به صورت رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

یهودیت (۲)

اعتقادات
میمونیدز یک معلم معروف یهودی در قرن دوازدهم بود که فهرست اعتقادات سیزده گانهٔ یهودیان را چنین تنظیم کرد: ۱ – خدا همه چیز را خلق نمود و هم چنان همه چیز را اداره می‌کند ۲ – تنها یک خدا وجود دارد که در همه چیز کامل است ۳ – خدا بدن ندارد و شبیه هیچ چیزی در این دنیا نیست ۴ – خدا همیشه بوده و همیشه خواهد بود ۵ – انسان‌ها باید تنها برای خدا عبادت کنند ۶ – کلام تمام انبیای بنی اسراییل درست است ۷ – پیش گویی‌های موسی درست است و او بالاترین پیامبری است که بوده و خواهد بود ۸ – خدا تورات را به موسی داد ۹ – تورات تغییر نخواهد کرد و تورات دیگری هم نخواهد آمد ۱۰ – خدا افکار و اعمال همه را می‌داند ۱۱ – خدا مطیعین دستوراتش را پاداش و مخالفینش را عذاب خواهد داد ۱۲ – مسیح خواهد آمد ۱۳ – خدا مردگان را به زندگی بر خواهد گرداند.

میتزووت یا دستورات
اعمال مطرح در مذهب یهودیت را میتزووت می‌گویند. میتزوا دستوری است که خدا به مردم می‌دهد. برخی میتزوا را به عمل صالح یا نیکوکاری ترجمه می‌کنند. ششصد و سیزده میتزووت برای یهودیان لازم است که انجام دهند. برخی در زندگی روزمره داخل هستند و برخی در مواقع خاص صورت می‌گیرند. بسیاری از این دستورات را الان نمی‌توان اجرا نمود چرا که معبد مقدس اورشلیم تخریب شده‌است.

دستورات
یهودیان معتقدند موسی ده فرمان و تورا را از کوه سینا با خود پایین آورد. و به جز پنج کتاب یا سفر موجود تورا محتوای دیگری هم دارد که آن را میشنا یا تورای شفاهی هم می‌نامند که توضیح می‌دهد می‌گوید چگونه قوانین پنج سفر را انجام بدهیم. تفسری که بر این میشنا نوشته شد ه‌است گمارا نام دارد و با هم این دو کتاب را تلمود می‌نامند. یهودیان سنتی معتقدند خداوند تورای مکتوب و شفاهی را به موسی داد و او آن‌ها را با رعایت امانت به یهودیان رسانید و آن چه که امروز در دست ماست هم دقیقا همان است و باید همه دستورات آن مروز هم صورت بگیرد. یهودیان لیبرال می‌گویند تورا الهام خداوند است اما انسان‌ها آن نوشته‌اند و دستورات اخلاقی آن همیشه لازم الاجرا هستند بر خلاف بسیاری دستورات آیینی که امروز لازم نیست صورت بگیرد. در یهودیت حرکت مثبتی تلقی می‌شود که فرمان‌ها را به بحث بگذرند و تحقیق کنند چطور باید آن‌ها را اجرا کنند. تلمود پر است از قصه‌های رای‌هایی که در این موارد با هم بحث می‌کردند. لطیفه‌ای در این بابا است که می‌گوید «دو یهودی، سه نظر». برخی از این نظرات را همه پذیرفته‌اند اما برخی دیگر هنوز تحت بحث هستند. امروزه یهودیت رهبر واحدی ندارد که تصمیم بگیرد چگونهفرمان را اجرا کنیم یا به چه چیز اعتقاد بورزیم. گرچه یهودیان اعتقادات به نظرات مختلف دارند هنوز یک دین هستند. ده فرمان را همه یهودیان در پای کوه سینا شنیدند. این خاصیت ده فرمان است اما یهودیان اتفاق نظر دارند که تمام ششصد و سیزده دستور تورا به یک اندازه اهمیت دارند.



۲ دیدگاه نوشته شده است!

نظر بدهید!
  1. کاشر سعیدیان می‌گه:

    سلام خسته نباشید بابت کار فرهنگی که می کنی
    اصل شماره ۱۲ از واژه مسیح استفاده کردید. از آنجایی که در بیشتر موارد این واژه کاربرد برای مسحیان دارد و نیز از آنجایی که مسحیان قبلا مسحیشان آمده است و منتظر همان فرد هستند. بهتر از تا از واژه ماشیح ( منجی عالم) استفاده کنید. تا با اعتقاد مسحیان برای برخی خوانندگان شما مخلوط نشود

  2. کاشر سعیدیان می‌گه:

    استفاده از حرف ز بجای حرف صدیک عبری تنها در بین اشکنازی ها رایجا است.
    ایرانیان یهودی از حرف ص برای معادل آن استفاده می کنند که البته بسیار معقول تر است
    چرا تلفظ این دو حرف کاملا شبیه هم می باشد.
    مانند: میصوا میصووت

    مرسی برای تلاش فرهنگی که انجام می دهی

نام شما: (لازم)

ایمیل شما: (لازم)

آدرس سایت یا وبلاگ:

متن نظر: